שיחזור מידע למחשב - כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

הרבה מאיתנו פגשו את הסיטואציה בה הם מנסים לשחזר מידע אך לא מצליחים, בין אם אנו משתמשים רגילים ובין אם חלקנו אנשי מקצוע , רובינו לא מבינים שהבעיה נעוצה בנו ושהסיבות אשר הובילו אותנו עד הלום לביצוע שיחזור מידע הם שימוש ותחזוקה לא נכונה של המידע והמדיה. הבעיה בד"כ היא שלא נעשו גיבויי מידע (ראו מאמר גיבוי מידע ) כך שאנו מוצאים את עצמנו חסרי אונים, חייבים פתרון. 

בשלב זה אנו פונים לחברים, מכרים, טכנאי מחשבים, אנשי מקצוע חובבים ואולי אף יושבים שעות מול "גוגל", רק בכדי לדלות מידע ולהבין אך ניתן לתקן את הנזק ולבצע שחזור מידע למידע שאבד.

הבעיה מתחילה, כאשר המידע שאנו מקבלים אינו אמין מספיק. ישנם אמונות רבות בקרב משתמשי המחשב בקשר לדרכי הטיפו בבעיה ושיחזור המידע, אך רובם עלולים לגרוע יותר מאשר להועיל. מכיוון שיש אנשים שהצליחו ע"י שימוש בשיטות שונות לשחזר מידע, השיטות האלו מקבלות חיזוקים אצל משתמשים אחרים למרות שאין בהם אמת. "ההצלחה", מהר מאוד מתברר הניסוי ככישלון נחרץ שאין דרך חזרה ממנו, דבר המוביל אותנו לרפד את כיסו העמוק של המתקן בכדי שיבצע שיחזור מידע מדיסק באופן מקצועי.(פתיחת הדיסק בחדר סטרילי וכו'). אם מראש היינו ניגשים לתיקון מבלי שננסה "לתקן" את המחשב לבד הדבר היה מסתכם, בדרך כלל, בסכום זול בהרבה.
בכדי לחסוך מכם את הטרדה הזו , נדון במספר אמונות אשר להם הגיון בריא ומספר אמונות אשר בודאי יובילו אותנו לטימיון:

  1. מיתוס "הכה את המחשב" - במהלך כשל בזיהוי הדיסק הקשיח, המשתמש מחליט לעזור למחשב להיזכר אך עובדים ע"י רצף מכות שלעיתים מגיעות למצב של התעללות חומרתית. גם כאשר המשתמש מצליח לאלף את המחשב ומראה לו מי הבוס, הדיסק מתעורר לחיים לזמן מה ואז נשמתו נעתקת ממנו ולא ניתן לעוררו שוב לחיים. היו דיסקים בעבר שהיו משחררים חלק מהזרוע בעת הפסקת פעולת הדיסק ובהשבת הפעולה היו אוחזים בו שוב. בזמן בו המשתמש מראה למחשב מי הבוס ע"י מכות, חלקים אלו משתחררים ושורטים את הדיסק כך שלא ניתן להשתמש בו שוב. כך, נוצר מצב ששחזור פשוט הופך לבלתי אפשרי. כדי להימנע ממצב זה יש לבצע את ההוראות הבאות: יש לטפוח קלות בכדי לשחרר את זרוע הדיסק התקוע על הטפיחות להיות עדינות ובודדות, כלומר, אחת בכל פעם. במידה והדבר איננו עוזר לאחר שתי ניסיונות יש להפסיק מיד, כנראה שהבעיה איננה בזרוע וטפיחות אלו כפי שכבר הבנתם יובילו להרס מוחלט של הדיסק.
     
  2. מיתוס "צניחה חופשית" - ישנם אנשים המאמינים כי ע"י צניחה חופשית מגובהה של כ90 ס"מ (של הדיסק כמובן), ניתן לפתור את הפסקת פעילותו ולהחזירו לחיים. כמובן שמדובר במיתוס שאיננו הגיוני, יכול להיות שבאורח פלא אלו שנתנו לדיסקים שלהם לצנוח לעבר ריצפתם הצליחו לפתור את הבעיה, אך כמובן הדבר איננו מומלץ ועשוי לחבל בדיסק כך שלא יפעל שוב.
     
  3. מיתוס "שינוי טמפרטורה" - כאשר מייצרים את הדיסק הקשיח ממקמים את הראש מעל שטח הדיסק בצורה מדויקת, כך הראשים קוראים וכותבים ללא תקלות. פעמים רבות החלפת חלקים חיצוניים לא תפתור את בעיית הדיסק מכיוון שהבעיה פנימית יותר.
    בנוסף בתהליך ישנה הקלטה הנקראת "סרבו". הדבר עוזר לראשים להתמקם נכון. לעיתים ההקלטה הנ"ל משתבשת ואינה מתבצעת כראוי בגלל נתוני הדיסק והראש נע קדימה ואחורה.
    ישנם אנשים הטוענים שיש לכך קשר לטמפרטורה, הם הקפיאו את הדיסק בפריזר ולאחר מכן חיברו אותו והוא עבד למשך זמן קצר וכך שוב ושוב, בכל פעם ביצעו שיחזור לעוד קובץ עד שהדיסק חדל מלהתקיים.
    ברעיון זה ישנו הגיון כלשהוא, חומרים רבים משתנים בטמפרטורה שונה, אך חשוב להבין שהתוצאה הסופית הרסנית ואין ממנה דרך חזרה. יש כאלו שמדברים על חימום הדיסק,פה נעצור בדיון מכיוון שאופציה זו היא אסון ואין בה כל הגיון.
     
  4. מיתוס "החדר הנקי" - ישנם כאלו המדברים על יצירת חדר נקי בביתם. אך אתם שואלים? התשובה פשוטה – בחדר האמבטיה, ע"י פתיחת מים חמים נוצרים אדים רבים ונוצר לטענתם "חדר נקי". כמובן שמיתוס זה מסוכן מאוד, חדר נקי הוא מקום בו לא יכולים להיות יותר מ100 חלקיקי אבק הגדולים מ 0.5 מיקרון בכל 30 סמ"ר של אוויר, בחדר כזה יש כלים ואמצעים מיוחדים המאפשרים את פתיחת הדיסק. בפועל אנו מציבים מול הדיסק את אויביו הגדולים ביותר לחות ואבק.
     
  5. מיתוס "החלפת הלוח הלוגי" - ישנם כאלו המחליפים את הלוח הלוגי של הדיסק מדיסק אחר שעובד, פעולה זו הגיונית מאוד ואף תצליח ברוב המקרים. אך אם הדיסק מזוהה ע"י המחשב ולא מצליח לבצע קריאה, שווה, למרות מקרי הצלחה הרבים בשיטה זו לגשת למומחה ולשלם כמה שקלים בכדי לא לקחת צ'אנס.
     
  6. מיתוס "התוכנה" - ישנם תוכנות שונות בשוק, הן עובדות כאשר הבעיה היא אכן לוגית בלבד.אך ראו הוזהרתם, במידה והבעיה היא פיסית סריקת הדיסק תתקע אותו לתמיד ולא יהיה ניתן לבצע שיחזור.
     
  7. מיתוס "תיקון הדיסק" - טכנאים רבים מודיעים ללקוח כי הם תיקנו את הדיסק. הדבר איננו נכון מכיוון שלא ניתן לתקן דיסק אלה בתנאים מיוחדים (ובוא נודה לרובם אם לא לכולם אין תנאים כאלה). בפועל הטכנאים הללו מחליפים את הלוח הלוגי או מסתירים את הלקויים ע"י תוכנות שונות, לחילופין ישנה תעשיה שלמה של דיסקים משומשים אשר ניתן לתת לכם במקום הדיסק הישן מבלי שתהיו מודעים לכך, לכן היזהרו ודעו שלרוב עדיף פשוט לרכוש דיסק חדש.
     
  8. שיחזור מידע - לסיכומו של דבר...

    ישנם אמונות רבות לפיהם פועלים אנשים בכל הקשור ל-שיחזור מידע מדיסק ותיקונו.
    כאשר אתם נתקלים בבעיה בדיסק אשר אינה מותירה ברירה אלה לפנות למומחה שיחזור מידע, מומלץ לבחון חברות רציניות העוסקות בתחום אחזור מידע. סביר כי אלו לא ידרשו מכם תשלום עבור דיאגנוזה וכך תדעו בדיוק מהי עלות התיקון ואם כדי לכם לבצעו. בכל מקרה לא הייתי ממליץ לבצע ניסיונות שיחזור בכוחות עצמכם, בעיקר אם מדובר בכמה עשרות שקלים.

     

    כותב המאמר: נרי רוה


מידע רלוונטי נוסף בתחום שחזור המידע:

שחזור סמארפון לאחר הכנת הגיבוי (המאמר רלוונטי הן לשחזור אייפון והן למכשיר עם מערכת הפעלה אנדרואיד, לרבות סמסונג גלקסי)